Nedávno jsem na svém na svém facebooku zveřejnil několik fotografií Škody Kodiaq a zaznamenal jsem množství dotazů, které se týkaly způsobu nafocení těchto obrázků.
Na úvod bych rád uvedl, že se nejednalo o žádné oficiální focení. Auto jsem měl zapůjčeno ze společnosti AGROTEC a za tmy jsem se vydal udělat alespoň pár fotek, abych Kodiaq, žhavou novinku, mohl umístit na svůj facebook.
Samotné auto hodnotím velmi dobře. Měl jsem zapůjčenou verzi s motorem 2.0 TDI 140 kW 4×4 s automatickou převodovkou. Stupeň výbavy předváděcího vozu byl nejvyšší Style s množstvím příplatků. Design auta, o který jde při focení nejvíce, hodnotím jako velmi povedený – auto působí robustně, ale vyváženě zároveň. S vertikálně dělenými světly na rozdíl od nové Octavie nebudí žádnou kontroverzi a pro mě osobně představuje designově vůbec nejpovedenější Škodovku.
Teď už ale k samotnému focení. Z mé fototechniky jsem použil Pentax K-1 ve spojení s objektivem Irix 15 f/2.4, což je kombinace, která z hlediska obrazu nezná žádné kompromisy. Nutno ale podotknout, že pro běžné prezentační účely na webu by podobný výkon bez problému podala i nejlevnější zrcadlovka se setovým objektivem. Dokonce si troufám říct, že dobře pohrát by dalo i s telefonem, který umožňuje nastavit manuální expozici.
K fotografování jsem dále použil stativ a blesk se softboxem (softbox slouží ke změkčení světla, které by ze samotného blesku nepůsobilo zdaleka tak plasticky).
Základní informací je, že všechny výše prezentované fotografie jsou složeny z více různě exponovaných fotek, v nichž jsou různé části obrazu potlačeny. V rámci každé fotografie jsem exponoval sérii snímků, z niž každý měl jiný účel:
- první fotografie se exponovala 30 sekund při ISO 1000 (vyšší citlivost) a slouží k jemnému prokreslení večerní krajiny.
- druhou fotografii jsem exponoval 0,5 sekundy při citlivosti ISO 250 a slouží k prokreslení LED světel bez přepalů.
Tyto dvě fotografie jsem složil v programu Adobe Photoshop, přičemž do spodní vrstvy jsem umístil fotku krajiny, do vrstvy nad fotku světel. Z možností prolnutí vrstev jsem použil volbu Světlejší barva, což způsobí, že z fotografie umístěné v horní vrstvě se použijí pouze ty části, které jsou světlejší, než části umístěné ve vrstvě nižší.
Fotografie krajiny, fotografie světel, obrázek složený z těchto dvou fotografií.
Nejdůležitějším prvkem skládačky je ale fotografie třetí, kterou jsem exponoval po dobu 15 sekund při citlivosti ISO 250. Během těchto 15 sekund jsem auto obešel s bleskem v ruce a postupně několika záblesky osvětlil různé části. Jedná se tak v podstatě o malování světlem a podobnou techniku je možné využít i při svícení například ruční svítilnou.
Osvětlení různých části auta přibližně dvaceti manuálními záblesky.
Dále se postup opakuje a třetí fotografii jsem do složeniny předchozích dvou fotografií umístil jako třetí vrstvu, u které jsem rovněž použil způsob prolnutí Světlejší barva. Poté je již nutné pouze odmazat některé parazitní prvky obrazu (osvětlená ruka při držení blesku) a výsledek je následující:
Určitě by se dalo najít více reprezentativní místo a jít fotit o hodinu dříve, ale i přesto jsem u fotografie zaznamenal pozitivní odezvu, za což děkuji. Pokud máte zájem sledovat, co právě fotím, nezapomeňte mi dát „To se mi líbí“ na facebooku.
Mejinka Chyslofá
Topri. Lajk it.